År 2021 går mot sitt slut

Och vi i Järfällakretsen inom Naturskyddsföreningen har nu genomfört den sista aktiviteten för året. De flesta planerade aktiviteter under 2021 har faktiskt genomförts trots pandemin. De flesta har haft god tillströmning men två aktiviteter fick inga besökare. Så kan det bli men vi är inte vana vid det.

Nu har vi tagit fram ett program för 2022, inte fullt så ambitiöst som vanligt, men vi håller föreningen rullande. Vi som driver föreningens arbete önskar att vi kan få fler medlemmar som visar intresse för vår verksamhet och hoppas alltid att entusiastiska medlemmar ska dyka upp.

Under 2021 har vi inte haft så många kommunala remisser att svara på, men nu i december lämnade vi in synpunkter på Järfälla kommuns Miljöplan. Järfälla kommun har höga ambitioner och det är bra, men det finns en hel del frågetecken som vi behöver få klarhet i.

Ser man till Järfälla kommuns planer för nybyggnation verkar man, vid sidan om de stora projekten Barkarbystaden och Veddesta, med ljus och lykta hitta områden där man kan smälla in fler flerfamiljshus/villor både inom befintliga bostadsområden, men även i anslutning till grönområden. Naturskyddsföreningen behövs för att dämpa denna iver. Befolkningen kommer att växa mycket och grönområdena utanför reservaten behövs. Du behövs – kom med och hjälp till att forma ett Järfälla för alla.

2021 har internationellt sett varit ett traumatiskt år med tydliga effekter av klimatförändringen och en ökad mängd väpnade konflikter och försämring av människors mänskliga rättigheter. Detta kommer att påverka oss alla i slutändan.

Därför hoppas vi innerligt på att 2022 kommer att bli ett bättre år för oss alla på detta sargade klot genom att vi alla bidrar med en god vilja att ta hänsyn till varandra och miljön.