Rapportering från aktiviteter 13 och 14 maj 2020

Spindeljakt torsdagen den 14 maj

Större husspindel bosatt i Naturinfo

Vi var totalt ca. 14 deltagare, varav ett barn ca. 7 år, som gick på spindeljakt i området runt Görvälns slott. Vi hade hyrt in Raol Vicente för att dels hitta spindlar och dessutom försöka sätta namn på de vi hittade. Med sig hade Raol ett ”Spindelbingo” med ett antal spindelarter(16) vi skulle försöka hitta. Vi gick mestadels inne bland träd och buskar för att se vad som kunde finnas bland löv och barr, men även vad man hittar på stammar och i grenverk. Genom att skaka smågrenar över en duk kunde man lättare urskilja småkryp och skilja ut spindlar.

Dessa spindlar hittade vi Spindlar den 14 maj.

Tre fanns på Spindelbingot.

Fågelkväll vid Säbysjön onsdagen den 13 maj

För en gångs skull var vi en ganska liten skara som samlades vid parkeringen vid Säby gård, totalt åtta personer, varav en anslöt mot slutet. Nicklas Johansson ledde vandringen. Det blev därför inte bara fågelsnack under kvällen.

Vi kunde notera att fågelaktiviteten under vandringen var lägre än vanligt. Uppe vid Säby gård såg vi bl.a. tornseglare och tofsvipa. Näktergalen lyste under kvällen med sin frånvaro. Däremot hörde vi göken som följde oss under en stor del av vandringen. Vid 30-meterskärret  såg vi flera exemplar av enkelbeckasin. Man träffar alltid på ornitologer och s.k. kryssare när man är ute vid 30-meterskärret, så även denna gång. Nicklas hade hört att dubbelbeckasinen spelar i området och trots att kvällen var sen gick vi till området där den förväntades spela. Där stod en hel del åskådare eller rättare sagt lyssnare. Vi väntade med stora förväntningar en bra stund och till slutet satte spelet igång, till stor lycka för alla oss som väntat.