Fågelexkursion till Hjälstaviken den 5 maj

Trots ostadig väderperiod hade vi turen att få en härlig dag i Hjälstavikens vackra områden. Vi nådde parkeringen på västra sidan strax före kl. 10, vandrade utmed vägen ner till fågeltornet och såg många tranor och vitkindade gäss samt ett antal mindre fåglar som sjöng och visade upp sig i solen. Efter besöket i fågeltornet och en kaffepaus där vandrade vi tillbaka och bestämde oss för ett stopp vid Parnassen. Det var ett beslut vi inte skulle ångra. Efter promenaden genom Parnassen med sin underbara blomning av vitsippor, gulsippor, blåsippor, svalört, lundsmörblomma, vätteros och  viol, fortsatte vandringen genom vassen över spängerna mot gömslet där vi på vägen fick uppleva dagens höjdpunkt. Intill kanalen som förbinder Hjälstaviken med Mälaren hade en pungmes byggt sitt bo som han/hon var i full färd med att göra fint. En härlig upplevelse för oss alla.

Utöver det bjöd dagen oss på många andra fåglar, en trevlig gemenskap och fin natur.
16 nöjda skådare återvände sedan hem vid 15-tiden.

Följande fåglar noterade jag under promenaden. Kanske missade jag några men det blev i alla fall 50 arter.

Blåmes, bläsand, bofink, brun kärrhök, brushane, buskskvätta, fasan, fiskgjuse, fiskmås, fisktärna, gluttsnäppa, grågås, gråhäger, gråtrut, gulsparv, gulärla, havsörn, hämpling, kaja, kanadagås, knipa, knölsvan, koltrast, kråka, kricka, nötväcka, pungmes, ringduva, rördrom, rörhöna, rörsångare, skata, skedand, skrattmås, skäggdopping, snatterand, sothöna, steglits, stenskvätta, skjärtand, sv.v. flugsnappare, svarthakedopping, sånglärka, sädesärla, sävsångare, talgoxe, tofsvipa, tornfalk, trana och vitkindad gås.

Tack för en härlig dag!    // Kennet Andersson

Spaning efter pungmes