Räddare av naturen, se hit!

VIKTIGT MEDDELANDE!

Nu behövs just din hjälp med att fylla i vilka områden som är värdefulla på Järfälla kommuns hemsida. Området gäller Hästa Klack och åkerlandskapet som är minst lika gammalt som kyrkan, över tusen år! (Kyrkbyn-Tingsbyn-Hästa Klack)

I området har fyra älgar uppehållit sig och gör det fortfarande ibland. Det stora kärret består till stor del av sälgväxter som blommar mycket tidigt på våren till glädje för insekter. Det fungerar också som en kolsänka när det är fuktigt. Åkerlandskapet är värdefullt både för att man kan odla närproducerat och för den vackra landskapsbilden. Vikten av att kunna odla och vara självförsörjande har fått en väldigt ökad betydelse de senaste månaderna.

Det är viktigt att kommunens planerare får ett bra underlag från oss som värnar naturen, som motvikt mot uppvaktandet av olika byggföretag som vill exploatera så mycket som möjligt.

I området har någon fått en idé att bygga en enorm fotbollsarena med allt vad det innebär! Ca 5 hektar stort (50 000 m²) på jordbruksmark som är skyddad från bebyggelse enligt lag.

Även åkerholmar har ett lagskydd eftersom de så många gånger har tagits bort trots att de fyller en viktig funktion i sina områden.

Det är jätteviktigt att du går in och fyller i de platser som du tycker om, och sprid gärna detta meddelande vidare till så många du kan! Om platserna som du vill värna redan är markerade är det bara att markera dem du också, det visar att fler tycker om dem!

Länk till sidan för synpunkter: https://www.placetoplan.com/barkarbystaden-kyrkbyn-tingsbyn/se-synpunkter

Vill du engagera dig lite mer eller vill komma i kontakt med oss kan du skicka ett mejl till: jarfalla@naturskyddsforeningen.se

Med vänliga hälsningar

/Styrelsen i Naturskyddsföreningen i Järfälla