Naturinfo och utställning

Naturinfo från utsidan

Nu har vi öppnat Naturinfo för säsongen efter överväganden om vi på grund av pandemin borde ha lokalen stängd. Det visar sig att det finns mycket människor som vandrar runt Görvälns slott. Eftersom vi vet att det aldrig blir någon anstormning in i Naturinfo, utom när vi har tipsrundorna den 6 juni, så håller vi öppet. Vi kan reglera hur många som bör gå in. Normalt brukar vi be besökarna att skriva sina namn i besöksboken men nu håller vi bara räkningen.

Naturinfo håller öppet lördagar och söndagar, klockan 12 till 16 från första helgen i april till ungefär midsommar, sedan är det stängt till mitten av augusti och hålls öppet under helgerna igen till och med sista helgen i oktober. Om det är busväder brukar vi hålla stängt, men det är upp till den naturinfo-värd som ska stå. De flesta som besöker Naturinfo kommer från andra kommuner än Järfälla.

I år har vi en mini-utställning över främmande invasiva växter i Sverige, kopplade till omtyckta växter i trädgårdar. Fem av arterna  är antingen karaktäriserade av EU som invasiva eller klassade av Naturvårdsverket som främmande invasiva arter i Sverige. Ytterligare en art är medtagen som inte är klassad som invasiv men som lätt av egen kraft sprider sig med vinden utanför den egna trädgården. Vi förmedlar även Naturvårdsverkets information hur de sprider sig och råd om hur man kan bekämpa dem.

Välkomna till Naturinfo och välkommen att bli Naturinfovärd om du är medlem i föreningen. Hör av dig till styrelsen. Vi har inskolning. Det är kul att träffa folk som är natur- och miljöintresserade.

Naturinfos barnhörna