Svampexkursion i Granskog den 16 september 2018

Det skall börjas i tid.

Av alla de 46 deltagare på Svampexkursionen var fem stycken barn i åldern 1 till 9 år. Eva Grönlund var vår ciceron som vanligt. Det är uppmuntrande att så många är intresserade av att lära sig mer om svamp. Vi har funnit att skogen runt Granskogstorpet är relativt säker svampmark även om sommaren varit mycket varm och torr som i år. Terrängen är kuperad och det finns alltid fuktområden efter några regnskurar. Som ni kanske såg i reportaget i Mitti Järfälla (18 sept, nr 38)  om Evas svamptur med en journalist runt Kallhälls station, var de gula kantarellerna frånvarande. Så var det också på exkursionen i Granskog. De gula kantareller verkar behöva lite mer tid efter långvarig torka än soppar som Karl Johan, Brunsopp och strävsopparna, som vi hittade i Granskog. Sopparna kommer snabbt efter regn men flera av dem växer en kort period. Det kan nog sägas vara tvärtom med åtminstone de gula kantarellerna, som är lite sega att komma igång efter en torr sommar men som kan växa ganska länge in på hösten om vädret är milt. Vi hittade rätt mycket kremlor och riskor, som för gemene man kan vara svåra att särskilja. Eva beskrev skillnaderna. Vi plockade också annat som Eva fick titta på. En deltagare hittade en magnifik blomkålssvamp som hon gissningsvis fick njuta av hemma.

Vi fikade nere vid Översjön och under tiden beskrev Eva olika fynd vi gjort och tittade sedan i våra korgar så att vi inte skulle ta med oss olämpliga svampar hem. Ett tips vi alltid kommer med är att om du inte är 100 %-igt säker vilken svamp du plockat, ta inte med den hem. Var alltid noga när du rensar svampen och titta på varje exemplar. Tänk på när du är ute och plockar svamp att ha en modern svampbok med dig. Omdömena om vissa svampar man plockat tidigare har ändrats på senare år och kan i dag klassas som osäkra. Tillaga svampen snarast.

Välkommen till svampexkursionen nästa år.