Slåtter på Snåltäppan 19 augusti 2018

Foto Katarina EkestubbeDet är nu femte året i rad som Järfälla kommun, Hembygdsföreningen och Naturskyddsföreningens Järfällakrets tillsammans utför slåtter med lie och räfsa på den gamla karga åkerlappen kallad Snåltäppan. Slåttern den 19 augusti var det sista momentet i år att försöka skapa en äng på naturligt väg genom att efterlikna gamla tiders slåtterbruk. I våras fagade vi ängen dvs räfsade upp gammalt gräs, samt löv från omgivningen, följt av tre inventeringar och nu slåtter. Du kan läsa mer om inventeringarna och vilka arter som kommit och gått genom att gå in på Nyheter i spalten till höger i första fönstret.

Hässjning Snåltäppan augusti 2018
Foto: Katarina Ekestubbe

Slåtterängen har utmed vägen en förlängning som inte slås. Det var lätt att se skillnad på växtligheten i allmänhet mellan de två delarna. Uppe i vår del med fagning och slåtter var gräsväxten klen. Det får vi nog till stor del tillskriva det torra vädret. I den nedre delen av den gamla och nu för tiden inte brukade åkerlappen, den del där vi inte slår, var gräs och örter frodigare och har troligtvis en annan artsammansätting. Det är också troligtvis fuktigare där.  Det gick därför relativt snabbt att slå ängen och hässjan som vi gjorde blev betydligt mindre än vanligt. Gräset var kort och ville inte riktigt ligga kvar.

Vi var totalt ca 18 personer. Vi avslutade med fika med kaffe mackor, bullar och kakor.

Nästan hela arbetslaget, Snåltäppan augusti 2018
Foto: Katarina Ekestubbe

Du är välkommen till nästa säsong. Håll utkik här på vår hemsida, affischering på kommunens anslagstavlor eller i Mitti.