Inventering av Snåltäppan

Ingrid, Eva Sören och Maria i arbete med inventering

Naturskyddsföreningens inventeringsgrupp som sedan 2012 gjort tre årliga inventeringar har sammanställt resultaten. Inventeringslista Snåltäppan 2012 – 2018

Maria Elfström, Eva Grönlund och Ingrid Jansson har utgjort kärnan i den grupp som gjort inventeringarna. Inventeringarna omfattar 5 st. kvadratmeterstora ytor samt en översiktlig genomgång av den del av ängen som fagats och slåttats varje år. Resultatet visar på en ökning från 60 – 70 arter de första åren för att därefter plana ut vid 90 – 95 arter. Totalt har vi hittat 121 arter. 13 av dessa är s.k. signalarter enligt ”Jordbruksverkets signalarter för ängsmarker 2005”. 6 är ohävdsarter eller negativa signalarter enligt samma källa. Signalarter ängs- och betesmarksinventering 2005

Dessutom har 11 arter av träd, buskar och bärris hittats och det pekar på vad som händer om hävden upphör. Efter 5 – 10 år kommer antagligen dessa buskar och träd tagit över.

Några arter förekommer bara tillfälligt. T ex revsmörblomman fanns i samtliga inventeringsytor 2012 – 2013 men har sedan försvunnit. Färgkulla, liljekonvalj, majveronika är exempel på arter som bara förekommit enstaka år. Nya arter för 2018 är engelskt rajgräs, fårsvingel, harkål, skogsviol och ängsvädd.

Det torra vädret verkar ha gynnat artrikedomen.