Inventeringsgruppen

Järfällakretsen har tidigare haft en inventeringsgrupp som legat i dvala men som nu är återupplivad igen. Gruppen har nu under våren haft tre vandringar och planerar att ha en i månaden.

April.Den första vandringen var i Vålberga ett område som är en oas för de boende i Vålberga och ett skydd mot ljud från bland annat Mälarbanan och i viss mån även när det gäller den första etappen arbete för Förbifart Stockholm.  Området har varit utpekat som ett område för ny bebyggelse, men som det ser ut är dessa planer i alla fall i nuläget skrinlagda. Skogsområdet har uppväxta träd, är kuperat och har ett populärt motionsområde. Det är också spännande för barn. Ett riktigt bostadsnära skogsområde. Trots att området är litet hyste det, i alla fall fram till förra året, fladdermöss. Gruppen tittar på såväl örter, mossor, lavar, svampar och insekter när sådana dyker upp. Fynden har rapporterats till Artportalen.

Maj. Den andra vandringen gick till Sollentuna Häradsallmänning med start vid slutet av Allmänningsvägen. Gruppen tittade på det som kom i vår väg. Detta är ordinär skogsmark och de flesta arter inte minst mossor och lavar var typiska för brukad skogsmark. När man är ute och inventerar går man inte fort utan man artbestämmer på plats och koordinatsätter fyndet för att lägga in i Artportalen.

Juni. Återigen till Häradsallmänningen och vi fortsatte inventera där vi slutade förra gången. Den här gången var det torrt och mycket örter var redan vissna. Däremot fångade ett antal starrarter vår uppmärksamhet. Dessa examinerades noggrant och noterades. Vandringen gick mot hällmarken nära gokartbanan. Vi hittade en trädlevande svamp som vi inte kunde bestämma på plats. En vidare vandring till ett kärr där vi hittade de vanliga kärrväxterna som olika vitmossor, skvattram, rosling, tranbär, sileshår med mera. Så här års hittar man också galler av olika slag. De kan ofta bestämmas med hjälp av utseende och värdväxt. Återigen rapport till Artportalen.

Nästa vandring i juli. Är du intresserad av att vara med och bidra med din kunskap hör av dig till Eva Grönlund  eva.birgitta.gronlund@bredband.net