Gröna Kilarnas Dag Ekopassager – guidad tur

Tofsmes Foto Ammi Berglund Signalart för barrskogen i Järvakilen

Storstockholms gröna kilar är en stjärnformig struktur av naturområden.
Denna grönska är dock ingen självklarhet. Innevånarna i länet bjuds därför in att under Gröna Kilarnas Dag uppleva och
manifestera den natur som är så viktig att bevara och utveckla på ett hållbart sätt. Järvakilen skall som idé vara vår gröna länk från nordväst om Sigtuna in till Djurgården.
I Järvakilen bjuder vi in dig till en guidad tur av ekopassager på nya motorvägen Rotebro-Stäket. Vi ser dagsläget med arbetena och hur det kommer att bli. Var ligger Sollentuna Häradsallmänning och Go-Kart-banan? Syftet med Sollentuna Häradsallmänning är i första hand kommersiellt skogsbruk. Där blir det i långa tider stora ytor där allmänheten i praktiken inte är välkommen.
NÄR: Söndag 20 maj kl. 9 till ca 11:30.
VAR: Från Sollentuna: Samling kl 9 norr om Turebergshuset. Vi fyller privata bilar för färd mellan hållpunkterna.
Från Järfälla: Samling kl 9 vid Kallhälls station. Vi fyller privata bilar och möter upp följet från Sollentuna.

ANMÄLAN: Anmälan med mobilnummer senast 10/5 till torbjorn.schmidt@gmail.com.
Kontaktperson för transport från  Sollentuna: Torbjörn Schmidt, SMS 0735-26 69 45.

Kontaktperson för transport från Järfälla: Karin Hanze, SMS 0705-72 08 40

TIPS! Samma dag planeras en gemensam cykeltur i den inre delen av Järvafältet från Barkarby kl 9 till Koppartälten i Haga. I Koppartälten hålls klockan 13:30 ett seminarium med tema Järvastaden och Järvakilen går det att förena?  Kontaktperson: Richard Murray som nås på richardmurray41@outlook.com eller 0768-016897.