Ugglekväll vid Görväln – exkursionsrapport

Tisdagen den 13 mars var det dags för årets första programpunkt utomhus för Järfällakretsen; Ugglekväll vid Görväln.

Totalt var det 14 tappra friluftsmänniskor trotsade det närmast sämsta tänkbara vädret för ugglelyssning, kyla, snö och blåst. Vi samlades i ett varmt Naturinfo. Där hade vi en kort genomgång av dagens rutt och fick lyssna på kattugglans läten. Sedan gav vi oss ut i snöyran.

På grund av vädret blev vår rutt kortare än planerat. Vi gick från Naturinfo och slottsparken mot kapellet vid Görvälns griftegård. Vi gjorde några stopp på vägen dit för att lyssna efter några hoanden. Väl framme vid kapellet gick mot ett träd där en kattuggla kan ses sitta i ett stort hål. Tyvärr såg vi ingen uggla. Men smygningen fram mot trädet var nog det mest spännande som hände under kvällen.

Från griftegården gick vi tillbaka till slottsparken med målet sågverket. Vi stannade någon gång och gjorde ett längre stopp vid sågverket utan framgång. Inte ens då vi i ett sista desperat försök spelade upp ett hoande med mobil.

Fram till sågverket hade nära hälften avvikit. Slutligen gick de återstående tillbaka till Naturinfo och avslutade kvällen med fika och sammanfattning.