Rapport från årsmöte med Förbundet för Ekoparken (FFE)

Ordförande Förbundet för Ekoparken Richard Murray hälsade välkommen

Naturskyddsföreningen i Järfälla är tillsammans med 52 andra föreningar medlem i FFE som arbetar med att lagstiftningen kring Ekoparken efterlevs. En av förbundets viktigaste uppgifter är därför att i fortsättningen bevaka och besvara byggplaner och andra exploateringsförslag både i och utanför Ekoparken, eftersom de riskerar att skära av spridningsvägarna för växter och djur i Ekoparken. Sex Naturskyddsföreningar är medlemmar och under året har FFE medverkat i våra strävanden kring att bevara spridningssambandet vid gokartbanan i samband med exploateringen av Stäkets verksamhetsområde och att ge Naturreservatet Norra Igelbäcken de bästa förutsättningar.

Som representant för Naturskyddsföreningen i Järfälla deltog jag i årsmötet och är nu invald som suppleant i styrelsen.

Årsmötet skedde i Stockholms Roddförenings lokaler vid Djugårdsbrunns kanal och startade med en guidad tur innan årsmötesförhandlingar, föredrag och middag.

Guidad tur kring Djurgårdsbrunn

Anita och Cecilia gav och en intressant och spännande guidning i Djurgårdsbrunns omgivningar. Sydost Djurgårdsbrunns värdshus ligger villa Gröndal där skalden Gustaf Fröding i början av 1900 talet bodde  tillsammans med sin vårdare Signe Trotzig till sin död den 8 februari 1911.

Anita och Cecilia guidade os runt i Djurgårdsbrunns omgivningar.

Villa Lido (Foto: Wickipedia)

Skylt från Vädla gärde

Bild av en gammal ek vid vid Stockholms Roddföreningens klubbhus.

En av de månghundraåriga ekarna vid Stockholms roddföreningens lokaler

1898 märks Frälsningsarméns Förlags AB som skulle förvandla Lido till ett hem för ”fallna kvinnor”, men översten för det närliggande Livregementets dragoner protesterade ”med omtanke om sin trupp”. Lido såldes istället till Carl Lindqvist som var källarmästare på Djurgårdsbrunns värdshus. På hans initiativ tillbyggdes huset med den stora inglasade verandan mot Djurgårdsbrunnsviken och parken rustades upp. Idag arrenderas Villa Lido av Benny Andersson.

Årsmötesförhandlingar

Föredrag: Biologisk mångfald i Nationalstadsparken – vad kan vi göra för att stärka den?