Kretsens program för 2018

Programmet för 2018

Programmet för 2018 är nu klart och kommer, som de två senaste åren, med första numret av medlemstidningen Sveriges Natur. Tidningen beräknas komma som senast den 9 februari. Programmet kommer att läggas in här på hemsidan och läggas upp på aktivitetslistan så snart vi kan.

Politikerutfrågning

Vår första aktivitet är en politikerutfrågning tisdagen den 20 februari 18.30 i Nya Folkets Hus i Kallhäll.  Samtliga partier i kommunfullmäktige har fått en första inbjudan. Vi kommer att ställa frågor som koncentrerar sig på resten av innevarande mandat period och naturligtvis på kommande mandatperiod. Vi går sedan ut med en andra inbjudan där vi presenterar vilka ämnesområden vi kommer att koncentrera frågorna kring. Det finns många lokala frågor som ligger Naturskyddsföreningen varmt om hjärtat och det skall nog inte fattas frågor att ställa. Om du har någon fråga du är särskilt intresserad av bör du komma och vi skall lägga upp utfrågningen så att det skall finnas plats för några frågor publiken. Alla är välkomna.

Kretsårsstämman går av stapeln den 22 mars kl. 19 i Birgittasalen i Kommunhuset i Jakobsberg, se mer detaljer i programmet. Programbladet fungerar som kallelse.

Inventeringsgrupp och skogsgrupp

Kretsen kommer att återuppliva två tidigare arbetsgrupper som är inriktade på praktiskt arbete. Den ena är en inventeringsgrupp som kommer att ledas av Eva Grönlund. Den andra gruppen är en skogsgrupp. Det finns anledning att vi lär oss mer om skogar, stora som små, i kommunen. Allt är inte skyddat och det är lätt att man tas på sängen när skogsmaskiner har dragit fram. Detta gäller även i viss mån när man på ett okänsligt sätt avverkar gamla träd vid nybyggnation. Karin Hanze startar upp skogsgruppen. Om du är intressera att delta i någon av dessa grupper kan du höra av dig. Se notiser som kommer i programmet.