2017 Naturskyddsföreningen fyllde 50 år

Järfällakretsen fyller 50 år 2017

Järfällakretsen är årsbarn med Naturvårdsverket. Båda bildades 1967. Detta skedde inte i ett vacuum. Såväl miljöorganisationer som Sveriges regering insåg att något måste göras för att förbättra miljön. Medlemmar i Naturskyddsföreningen i Järfälla bildade en egen krets med målet att skydda skogarna öster och väster om Järfälla tätort. Tanken var att bilda ett reservat på Järfällas del av Järvafältet. De politiska kvarnarna malde långsamt och först 1987 bildades Västra Järvafältet. Samtidigt bildades Molnsättra naturreservat (privat ägare som är ansvarig för skötseln). Östra Järvafältet på Sollentunasidan bildades ett par år tidigare. Kretsens förste ordförande hette Karl Ludvig Jönsson.

Kretsen hade flera utflykter på Järvafältet, inte minst på vinterhalvåret och en del dokumenterades i bild.

Vattenprovtagning i Säbysjön,
mars 1976.

Exkursion med politiker, 1993

Görvälnreservatet bildades 1994. Inför bildandet övertygade kretsen vid en exkursion Järfällas politiker att även Bolinderberget skulle ingå i reservatet.

Invigning av Görvälnreservatet, september 1994.

Idag tar vi nog för givet att reservaten skall finnas för evigt. Med tanke på de diskussioner som ibland torgförs med argumenten att de gröna reservaten i Stockholm är ett hinder för utvecklingen i regionen måste vi vara beredda att ta till strid om så behövs. Det betyder att kretsen hela tiden måste vara alert och följa med vad som händer. Alla tre reservaten är viktiga för de gröna sambanden i nordlig – sydlig riktning. Järvakilen inom Stockholms län sträcker sig ända från Sigtuna ner till Djurgårdsstaden. Inom den norra delen av Järvakilen inom Järfälla kommun finns Sollentuna Häradsallmänningen som drivs enligt traditionellt hyggesbruk trots s.k. FSC-certifierad skogsbruksplan. För att öka skyddet för Järvakilen är det av stor vikt att skogsbruket i Häradsallmänningen i första hand sker utan hyggesbruk och att inom snar framtid även denna del av kilen kan skyddas genom reservat.  Detta är en uppgift för dagens Järfällakrets.

Man kan nog säga att hot om stor utbyggnad av Järfälla har löpt som en röd tråd i föreningens arbete sedan den startades på 1960-talet och remissarbetet med byggplaner har drivits parallellt med de årliga medlemsaktiviteterna. De senaste åren har denna exploatering tagit fart och föreningen fortsätter tidigare styrelsers kamp att minska påverkan på den omgivande naturen. Vi har både vunnit segrar och förlorat.

Kretsen har firat jubiléet med en 50-årsfest

Styrelsen beslutade att fira våra 50 år med en fest. Den gick av stapeln den 29 september på Ulvsättra Bygdegård i Kallhäll. Inbjudan gick ut till alla medlemmar som har en aktuell e-postadress i medlemsregistret och via brev till de som inte har e-post. Alla 54 som anmälde sig fick plats och nästan alla dök upp. Anmälningsavgiften var 50 kronor, resten betalades från medlemskassan. Särskild inbjudan gick till Beatrice Sundberg, ordförande, och Ronny Fors, ledamot i länsförbundet. Länsförbundet skänkte en stor fin flagga med Naturskyddsföreningens nya logga.

Festdeltagarna kunde gå en tipsrunda med kanske inte helt lätta frågor, men vi hade en fullpottare. Det var Ronny Fors, med en andrapristagare, Evy Kornberg, näst intill full pott.

Vi hade också ett bildspel med bilder från kretsens aktiviteter från 1972 och framåt. Det har varit många vandringar på Järvafältet, en vandring över isen till vattenverket, rundvandring på Stäketfläcken, längre utflykter t.ex. till Jämtlandsfjällen, Gotska Sandön, Ångsö nationalpark m flera. En hel del lokala utflykter skedde under vintertid. Föreningens lokal i ett annex till Görvälns slott, Naturum, numera Naturinfo, invigdes ca 1983 och många foton finns från aktiviteter därifrån. På den tiden kunde kretsen hyra lokaler i slottets flyglar, vilket inte går idag, men vi har Naturinfo som är bemannat lördagar och söndagar under april till oktober, ej under sommarlovet, än så länge.

När man har ett jubileum som detta bör man premiera någon som betytt mycket för kretsen under lång tid. Det var inte så svårt. Eva Grönlund har förutom att hon varit ordförande i ca 10 år alltid ställt upp och lett olika aktiviteter som botaniska vandringar, svampexkursion, inventeringar mm. Under hennes tid som ordförande firade kretsen 25-årsjubileum 1992. Detta firades på Görvälns slott. Eva är idag lika aktiv som guide som tidigare. Eva belönades av kretsen med Bo Mossbergs nya bok Orkidéer i Europa.

Några namn, som kanske några minns, bör nämnas.
– Mats Björk, tidigare ordförande under lång tid och stridbar när det gällde 1970/80-talets utbyggnad av Järfälla.
– Gunnar Mattsson, kretsens fotograf och Nils-Erik Svensson, som också fotade, särskilt vid Naturum, Den senare samlade bilder i album, vilket bidragit mycket till bildspelet från främst 1970-, -80- och 90-talen.