Oanvända fotbollsplaner blir äng

Karta fotbollsplan blir äng Arealvägen/Stereovägen

Järfälla kommun gör om oanvända fotbollsplaner till äng. För att kunna sköta små fotbollsplaner på ett bra sätt lägger kommunen ner några som inte används och där det finns andra i närheten. Fotbollsplanen mellan Stereovägen och Arealvägen har lagts ner och i stället för att sly och tallplantor växer upp har kommunen sått in ängsfröer. Vi flyttade till Stereovägen 1971 så våra pojkar har lekt, spelat fotboll och åkt skridskor på planen.

Insådda växter.

Dessutom ingick följande gräs i fröblandningen: Rödven, Vårbrodd, Luddlosta, Kruståtel, Fårsvingel, Rödsvingel och Knippfryle.
Några bilder från torrängen.
Bilder från iordningsställande av planen med nordsvenska hästar och traditionella hästredskap. Stort tack till Erik Håff för bilderna.
Trots en mycket torr sommar har en hel del fröer tagit sig.
Anledningen till att fotbollsplanerna inte används är troligtvis att idag förekommer inte lek och spontanidrott i samma utsträckning. Föräldrar och barn utnyttjade planen året om och kommunen körd ut vatten när det blev kallt så vi fick en fin skridskobana där vi spelade ishockey mm.
Erik Håff, kommunens skogsförvaltare, har tagit initiativet och trots den torra sommaren, ser resultatet bra ut. Från Naturskyddsföreningens sida är vi positiva till Eriks initiativ och skall försöka följa upp resultaet och inventerar ängen.
Kanske kan vi i vår hålla en inventerings- och växtkännedomskurs som några efterlyste på Vilda blommors dag, så att flera kan inventera.
Om resultatet blir bra står flera planer på tur.