Rapport från fagningen på Snåltäppan

Torsdagen den 20 april kl 17.45 var det dags för fagning på Snåltäppan (inom Görvälns slottsområde), en äng i vardande . Vädret var nog inte till sin fördel för att locka många ivriga räfsare. Vi var allt i allo fyra personer, en representant från vardera Hembygdsföreningen, Järfälla kommun och Naturskyddsföreningen. Den fjärde personen var en frivillig från Naturskyddsföreningen. Vi räfsade ihop fjolårsgräs och eklöv närmst skogskanten. Det som samlades ihop la vi i högar som senare hämtades av kommunens ende anställde bonde som sköter åkermarken tillhörande Görvälns slott.

Fagningen avslutades med fika i ”Hönshuset”. Det fanns smörgåsar och kaffe/te till betydligt fler. Vi tre arrangörer, se ovan, hoppas att det framöver blir lite fler personer som ställer upp t.ex. vid slåttern den 20 augusti, se programmet, och till fagningen nästa år.

Besök gärna någon av inventeringarna av ängsfloran på Snåltäppan; den första den 14 maj, den andra den 11 juni och den tredje den 13 augusti. För mer detaljer, se programmet.

Karin Hanze