Liberalerna protesterar mot att gokartbanan läggs ner

Liberalerna kräver att gokartbanan blir kvar.

I ett inlägg i Järfälla tidning ifrågasätter Liberalerna beslutet att gokartbanan läggs ner. Tidigare har Kristdemokraterna protesterat mot beslutet.

Från Naturskyddsföreningens sida ser vi att det inom kommunen råder en stor brist på kunskap om Järvakilens funktion. Järvakilen sträcker sig från Sigtuna i norr till Valdemars udde på Djurgården. Området mellan Stäkets trafikplats och Katrinedal utgör en svag länk framförallt genom att barrskogssambandet kommer att kraftigt försvagas om Stäkets verksamhetsområde etableras.  I Miljömålen, grönstruktur för regionen, samrådsförslag RUFS 2050, och andra strategiska dokument påpekas behovet av att förstärka svaga samband. I samrådsförslaget anges;

Svaga samband i de gröna kilarna samt tätortsnära natur med höga natur- och kulturvärden ska ges långsiktigt skydd.

Platsen för Stäkets verksamhetsområde utgör ett svagt samband och vi får inte glömma att en gokartbana kan flyttas med det tar 10 – 250 år att återskapa ett barrskogssamband med de kvaliteter som nu hotas men en gokartbana kan flyttas.

Det handlar inte om att plantera några tallar på gokartbanan utan om hela Järvakilens funktion vilket enligt vår mening kräver att detaljplanen hävs och görs om. Om den planerade detaljplanen genomförs rekommenderar Länsstyrelsen en rad åtgärder bl. a nedläggning av gokartbanan, men även ett långsiktigt skydd av området vilket inte finns med vid antagande av detaljplanen.

Det är skälet till vår överklagande som nu ligger hos Miljööverdomstolen för prövningstillstånd.