Sammanställning av inventeringsresultat Snåltäppan 2012 – 2015

Inventeringsteamet Ingrid Jansson, Maria Elfström. Eva Grönlund och Sten Hellqvist

Inventeringsteamet med Maria Elfström som samordnare har nu sammanställt inventeringsresultaten från 2012 – 2015.

Rapport – resultat inventering Snåltäppan 2012 – 15

Bilaga 1 Inventeringslista Snåltäppan 2012-2015

Under årens lopp har antalet arter varierat som framgår av Inventeringslistan. Antalet arter har ökat och uppgår till 95 i senaste inventeringen.

Av de 114 arter som någon gång observerats på Snåltäppan är de flesta allmänt förekommande i Järfälla. Snåltäppans ängsflora karakteriseras av darrgräs, rödsvingel, timotej, vårbrodd, ängsfryle, svartkämpar, gullviva, gulvial, kärringtand, majsmörblomma, natt och dag (lundkovall), prästkrage, rödklöver, skogsklöver, smörblomma och ängsskallra.

Inventeringarna kommer att fortsätta för att se om hävden, fagning och slåtter kommer att förändra artsammansättningen och öka antalet arter. Vi hoppas att en skylt kommer upp som berättar mer om slåtterängar och Snåltäppan. Därigenom hoppas vi att få flera intresserade och lära sig hur man sköter en äng med fagning och lieslåtter. Samt att förstå vilket arbete som vår förfäder har gjort och som vi måste föra vidare för att vi och kommande generationer kan njuta av ängens blomning. Ängen är en av våra artrikaste biotoper.