Barnaktiviteten vid Naturinfo 30/8 2015 kl 11 – 15

Denna dag var det strålande väder precis som föregående helger och förväntningarna var stora att barn med föräldrar skulle strömma till eftersom det under de föregående helgerna varit fullt med människor som njöt av vistelse i Görvälnparken alldeles intill Naturinfo.

P1070957

Aktiviteten bestod i lite enkla undersökningar av vad man kan hitta i sjön genom att håva upp vatten och leta efter djur samt att titta under stenar i såväl vatten som på land. Därefter skulle vi titta på djuren i lupp. De som hade lust skulle kunna rita av dem. Dessutom hade vi plastbaljor med vatten från en damm som tillhör Erik Sandström, en av föreningens medlemmar. Djur som vi kunde se var bl.a. små och unga salamandrar, sländelarver samt buksimmare. Vi hade också öppet som vanligt i Naturinfo där vi ger möjlighet för inspiration från naturen.

P1070956

Utanför Naturinfo riggade Erik upp ett torn av pinnar, se bild, balansbrädor och en pricka-rätt-tunna.

P1070963

Men var någonstans var alla barnen som vi väntade på? En pojke med sina mor/farföräldrar tittade in i Naturinfo innan vi satt igång, och resten av barnen (allt som allt 7-8 st plus föräldrar) dök upp först strax före klockan 14, men de stannade i gengäld länge, tittade på salamandrar mm och lekte med de uppställda lekredskapen. Vi hade en tävling med pricka-rätt-tunnan.

P1070962

Det var inte bara tunt med barn denna söndag den 30 augusti. Det var ovanligt lite människor över huvudtaget. Varför? Kan det bero på att skolan just startat, många återgått till arbetet eller nyligen löning för många? Ja, det har vi inte svaret på. Tilläggas kan att nästan hälften av barnen kom från närliggande kommuner. Analys: Viktigt att tänka på sådana faktorer när man planerar denna typ av aktivitet.

Ansvarig för aktiviteten var Karin Hanze