Höstmarknad vid Görväln 20/9-2015

Vilken härlig dag! Den årliga höstmarknaden vid Görväln, som anordnas av Järfälla kommun, Hembygdsföreningen, Koloniträdgårdsföreningen, Görvälnlammet, Konstforum och Naturskyddsföreningen, och gästas av inbjudna föreningar och försäljare, var välbesökt. Vi kunde njuta av en strålande sol och klarblå himmel hela dagen, och massor av goda hemlagade tilltugg och spännande information från de olika föreningarna. Naturskyddsföreningen bidrog bland annat med ett informationsbord om ekologisk mat där man kunde få information om vilka matvaror som är viktigast att välja ekologiska alternativ av och varför. Vi informerade också om hur man kan bygga ett bihotell.

20150920_121855

Naturskyddsföreningens populäraste bord var nog svampbordet, som dignade av härliga höstsvampar. Det var verkligen en bedrift att få ihop så många olika sorters svampar efter en så varm och torr augustimånad. Föreningens egna svampexperter Eva Grönlund och Ingrid Christiansson hade plockat en stor del av svamparna och informerade om dessa, både ätliga och giftiga, tillsammans med en av Sveriges främsta svampexperter, Pelle Holmberg, och hans fru Ingrid Holmberg. På bilden nedan ser ni, från vänster, Eva, Pelle, Ingrid C och Ingrid H vid det långa svampbordet.

20150920_130828

Pelle och Ingrid Holmberg hade ett eget bord också där de sålde svampböcker som de skrivit tillsammans, bland annat deras senaste bok Naturkokboken (längst till höger i bild).

20150920_122013

Marknadsbesökarna kunde delta i en tipsrunda med åtta frågor om svampar som Naturskyddsföreningen hade satt upp i de vackra träden runt om på marknadsområdet. 53 svarslappar fick vi in, och så många som 12 av dem hade alla rätt! Vi har dragit en vinnare bland dem som hade alla rätt på tipsrundan. Vinnaren av ett signerat exemplar av Naturkokboken i Naturskyddsföreningens populära frågesport om svamp blev:

Arvid Santesson, Upplands-Väsby

Stort grattis!!!

20150920_121703

Här är de rätta svaren på de åtta frågorna:

Fråga 1: Vilken svamp används som ersättning för tryffel i leverpastej? Svar=1) Fårticka

Fråga 2: Hur kan du se skillnad på en champinjon och en vit flugsvamp? Svar=1) Champinjonens lameller på undersidan av hatten är i början rosa och mörknar till mörkbrunt med tiden. Flugsvampens lameller är vita.

Fråga 3: Vilken av dessa rebusar ger INTE namnet på en svamp? Svar=X) Stormhatt

Fråga 4: Toppig giftspindling är en svamp som är mycket giftig och som förekommer i samma växtmiljö som trattkantarellen. Det är lätt att få med den i korgen av misstag. Hur skiljer du de båda svamparna åt? Svar=X) Trattkantarellen har formen av en tratt och är ihålig i foten. Det är inte toppig giftspindling.

Fråga 5: Efter vem är karljohanssvampen uppkallad? Svar=X) Kung Carl XIV Johan

Fråga 6: När bönderna förr plockade tickor, vad använde man dem till då? Svar=2) Som fnöske

Fråga 7: Vilken av följande svampar är inte en flugsvamp? Svar=X) Som är stolt fjällskivling

Fråga 8: Vilken av följande svampar passar mindre bra att torka? Svar=2) Gul kantarell