Årliga slåttern av Snåltäppan genomförd

Alla samlade framför hässjan efter genomförd slåtter. (Foto: Katarina Ekestubbe)

Den årliga slåttern av Snåltäppan skedde idag med c:a 25 deltagare och strålande sol. Efter inledande instruktioner påbörjades arbetet. Hässjningen skedde på en s k linhässja. Lite tips om hur man får en stabil linhässja framgår av texten i anslutning till bilderna i. Maria Elfström som lett ett gäng inventerare redogjorde för inventeringsresultaten. Snåltäppan res 2012-2015 färglagd Från 60 arter 2012 till 95 idag. Gullvivorna trivs jättebra och i år har det varit mycket med ängsskallra, en genuin ängsart.

Gullvivor Snåltäppan

Ängsskallra

Ängsskallar (Foto från virtuella floran)

Snåltäppan gör skäl för namnet i år. Trots väldigt goda förutsättningar så är det tunnt med gräs. Snåltäppan är ingen äng i egentlig betydelse utan har varit åker. Mager jord gör att ängsväxter snabbt vandrar in från omgivningen där det varit ängsmark, när den hävdas på ett traditionsenligt sätt med fagning och slåtter.
Skälby spelmanslag underhöll under hela arbetet med trevlig och uppmuntrande musik.

Ett stort tack till alla som deltog.
Arrangemanget är ett samarbete mellan Järfälla kommun, Naturskyddsföreningen i Järfälla och Hembygdsföreningen i Järfälla.