Kommunstyrelsen tar beslut om tillägg till Översiktsplan Barkarbystaden

Strukturplan -program för Barkarbystaden

Den 15 juni tar kommunstyrelsen beslut om hur den nya Barkarbystaden skall utformas. Beslut tas att ”Program för Barkarbystaden – tillägg till den fördjupade översiktsplanen” skall skickas på samråd. Kartan ovan visar den nya omfattningen. Av beslutsunderlaget framgår att ”Programmet med dess text och beskrivningar ska fungera som ett tillägg till FÖP:en. Plankartan ersätts med en ny strukturplan för FÖPområdet. Strukturen bygger vidare på redan framtaget arbete men med fokus på högre täthet, större område samt anpassning till Barkarbystadens tunnelbanestation och uppgångar. Programmet och strukturplanen ska fungera som ett ramverk för fortsatt planering och utbyggnad av Barkarbystaden”.

Så här presenterades grönområdet kring Igelbäcken tidigare:

Blivande naturreservat Igelbäcken öster blivande Barkarbystaden

Här finns mera information: Program för Barkarbystaden. Strukturplan för Barkarbystaden.

Om man jämför med tidigare FÖP har området för blivande Igelbäckens naturreservat minskat och man hänvisar till RUFS angivna minimått på 500 m, 250 m på var sida om Igelbäcken.

Kommentera gärna inlägget! Vad tycker du om den nya Barkarbystaden? Vilka synpunkter skall Naturskyddsföreningen lämna?