Inventeringen gav besked – Järfällas värdefullaste ängsmark hotas av transformatorstationsflytt

Stora Ängsnäs hotas av ett transformatorbygge

Ängen vid Stora Ängsnäs hotas av ett transformatorbygge

Eva Grönlund har gjort en översiktlig inventering av ängen söder Rödklintsvägen i Kallhäll, Stora Ängsnäs. Under ett par timmar hittade vi över 80 olika arter. Många karaktäristiska ängsblommor finns; brudbröd, jungfrulin, tjärblomster, blåsuga, natt och dag, kovall m fl. förekommer rikligt. Den fridlysta nattviolen finns vissa år i flera hundra exemplar. Eva som har lång erfarenhet av inventeringar och besökt de flesta av Järfällas ängsmarker bedömer att ingen annan ängsmark har den rika blomning som finns på denna äng. När vi har hunnit kontrollera uppgifterna i inventeringen kommer vi att redovisa dem här på hemsidan och eventuellt också i Artportalen. Artlista Rödklintvägen.

Vi hoppas att vi även kan göra en inventering av insekter.

Tjärblomstrens tjärliknande beläggning förhindrar myror och andra insekter som finns på marken att klättra upp och ta nektar. Nu är det bara fjärilar och andra flygande insekter som sköter pollineringen. I den  ljumma sommarkvällen fladdrade ett flertal små fjärilar på ängen.

Flera inlägg om ängen.