Fagning av snåltäppan 15 april

Fagning av Snåltäppan

Tillsammans med Järfälla kommun och Järfälla hembygdsförening sköter vi Snåltäppan. Detta är ett direkt bidrag till förverkligandet av biologisk mångfald och samtidigt en trevlig aktivitet för alla åldrar.

Slåtterängen är Sveriges arttätaste och artrikaste markslag, tillsammans med naturbetesmarken. En äng kan hysa upp till 50 olika arter av gräs och örter per kvadratmeter. Därtill finns en mängd insekter som är knutna till den rika floran, vilket ger förutsättningar för en mångfald av fåglar och fladdermöss.

En förutsättning för att bibehålla ängen är fagning och slåtter som både bidrar till att minska näringstillförseln till ängen.

När fagningsblomman, vitsippan, slår ut skall ängen städas. Gammalt löv och kvistar räfsas ihop och komposteras vid kommunens återvinningscentral.

Vi samlas på Brukets parkering klockan 17.45 och promenerar 300 meter till Snåltäppan. Efter arbetet bjuder vi på kaffe, te och smörgås.

Vitsippor 2