2014-07-31 Järfälla på 20 plats i SNF undersökning om naturvården i kommunerna

Utsikt över Mälaren från Bolinderberget

Huddinge blev bästa kommun i Naturskyddsföreningens enkät kring naturvården bland Sveriges kommuner. 208 av 290 kommuner svarade på enkäten och Järfälla hamnade på en hedrande 20 plats. En klar förbättrings sedan 2010 då vi hamnade på 164:e plats, Fem Stockholmskommuner var före oss. Förutom Huddinge, Täby, Sollentuna, Upplands-Väsby och Botkyrka.

Vid en jämförelse med de kommuner som ligger före oss kan man konstatera att det saknas politiskt antagna dokument som styrker naturvården. De områden som Naturskyddsföreningen efterfrågat dokument inom är:

• Mål för naturvård kopplat till biologiska värden
  • Mål för naturvård kopplat till värden för friluftsliv.
  • Policy och/eller strategi för naturvård kopplad till biologiska värden.
  • Policy och/eller strategi för naturvård kopplad till värden för friluftsliv.
  • Handlings- eller åtgärdsprogram för naturvård kopplat till biologiska värden.
  • Handlings- eller åtgärdsprogram för naturvård kopplat till värden för friluftsliv.
  • Ställningstaganden om behovet av formellt skydd av specifika områden för att säkerställa biologiska värden.
  • Ställningstaganden om behovet av formellt skydd av specifika områden för att säkerställa värden för friluftsliv.
  • Beskrivning av kommunens arbete med naturvård kopplat till relevanta nationella miljökvalitetsmål.
  • Beskrivning av kommunens arbete med naturvård kopplat till relevanta nationella friluftsmål.
  • Ställningstaganden om behovet av mark med biologiska värden och/eller värden för friluftsliv för pedagogisk verksamhet för skolor.

Från kretsens sida saknar vi också tydliga linjer inom dessa områden och ser med spänning fram emot vad skötselplanen för Görväln innehåller.

Enkäten ger masor med tips på vad andra kommuner har gjort inom naturvårdsområdet och bör kunna utgöra en grund för vårt arbete inom kretsen för att påverka kommunen.

Här kan du läsa mera om enkäten och här finns Huddinge kommuns Naturguide

.