2014-06-06 Naturskyddsföreningen delar Kulturpriset i Järfälla 2014

Görvälns kulturpris 2014 Foto: Katinka Almrén

”Järfälla Hembygdsförening har varit initiativtagare till Skördefesten och har samarbetat med Koloniträdgårdsföreningen, Konstforum, Görvälnlammet och Naturskyddsföreningen. Görvälns Kulturpris delades ut på Görvälndagen 6 juni 2014 av Nils-Ola Svensson från Saab i Järfälla. För priskommittén: Saab i Järfälla och Järfälla Kultur.”

Så står det att läsa på Järfälla kommuns hemsida. http://www.jarfalla.se/uppleva–gora/nyheter/nyheter-innevarande-ar/2014-06-12-gorvalns-kulturpris-2014.html

Som kretsordförande i Naturskyddsföreningen i Järfälla vill jag härmed framföra ett stort tack till alla som bidragit till att vi får dela på kulturpriset 2014. Vi ställer upp tillsammans med de ovan nämnda föreningarna på Görvälndagen den 6 juni, ibland med en ny utställning i Naturinfo.

Under Skördefesten har vi, förutom att det är öppet i Naturinfo, även de senaste åren haft en svamputställning uppe vid slottet. Där får vi goda råd om ätligt och oätligt bland svamparna vi hittar. Dit kan allmänheten ta med sig egenhändigt plockade svampar och få råd av våra svampkunniga medlemmar. Jag kan säga att det har varit mycket populärt och många har skockats runt bordet. Ett stort tack till dessa svampvänner.

Dessutom vill jag tacka alla som byggt upp och arbetat med Naturinfo, tidigare Naturum, och inte minst ett stort tack till alla medlemmar som ställer upp som Naturinfovärdar på lördagar och söndagar under de varma månaderna.

Karin Hanze, ordförande