2014-05-14 EU-valet

Det är en hel del intressanta händelser som ligger nära i vår framtid och på armlängds avstånd från oss. EU-valet ligger bara några dagar bort och kommunen är fylld av partier som propsar för sin sak. Det sägs att EU påverkar många delar av vår vardag och det går givetvis att diskutera hur mycket besluten där har inflytande på oss här. Det är dock en fråga som med all säkerhet är världsomfattande, nationsöverskridande och kräver samarbete; miljö- och klimatfrågan.

För det första så omfattar klimatbesluten i EU även andra länder och hur vi tillsammans ska jobba, men även på lokal nivå påverkas besluten inom miljö- och klimatfrågan av de beslut som fattas i EU. Den svenska klimatpolitiken innehåller både mål, nationella styrmedel och styrmedel som är gemensamma för hela EU. Oavsett om våra hjärtan brinner för lokala förändringar och att bibehålla vår fina miljö i Järfälla eller huruvida vi lyfter ögonen för att påverka på en internationell arena så är valet i EU av högsta vikt.

Eftersom Sverige dessutom ses som en förebild i flera avseende gällande vårt eget klimatarbete är det även inom denna fråga vi har möjlighet att påverka. Vår utvecklade forskning, våra kunniga experter och vår stora folkrörelse inom ämnet bidrar till att vi har ökad förtroende i frågan.

Så glöm inte, hoppa inte över, strunta inte i att rösta.

Riks arbetar med frågan och de har gjort en egen undersökning över vad partier och deras representanter har att säga om saken: ”Rösta för miljön i EU-valet”

Vill du veta mer om hur EU fungerar så finns sidan EU-upplysningen: eu-upplysningen.se

SvD’s Valkompass kanske också kan hjälpa dig lite: svd.se/valkompassen (Notera att det finns partier utanför de som sitter i regeringen idag, glöm dem inte)

One thought on “2014-05-14 EU-valet