2014-02-19 Inte bara honung

Inte bara honung

Naturskyddsföreningen Sigtuna tillsammans med Sigtunastiftelsen visade dokumentären ”Inte bara honung” eller ”More than honey” som originaltiteln heter. I filmen diskuteras orsakerna till kollapsen av flera bisamhällen, särskilt i USA men även i Sverige vilket framgår nedan.

Enlig Dagens eko har vart femte svenskt honungsbi strukit med 2013 på grund av den kalla våren. Vilket i sin tur beror på att ishavsströmmarna ändrat riktning. Vilket i sin tur beror på att glaciärerna smält ovanligt mycket. Vilket i sin tur beror på den globala uppvärmningen. Vilken i sin tur på beror på oss. Så hänger det lilla ihop med det stora.

Nu är inte honungsbristen det stora problemet utan pollineringen. Om inte bina pollinerar blir det ingen frukt och inga bär. Över en tredjedel av vår livsmedelsproduktion är beroende av pollineringen.

I filmen visas två extrema fall av biodling. Biodlaren i Alperna med ett fåtal kupor och helt manuell skötsel ställs mot den mekaniserade odlaren i Kalifornien vars far hade 1500 kupor, nu behöver han 10 ggr fler för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Bina används för att pollinera enorma mandelodlingar. Allt är mekaniserat, från att honungen skrapas av biramarna till att mandelträden skakas av stora maskiner så att mandel ramlar ner och skördas. Antibiotika används i förebyggande syfte och stora mängder kemikalier används både för att skydda mandelodlingarna och andra grödor. Filmen visar på hur man i Kina för hand pollinerar äppelblommorna efter det att Mao beslutat att utrota gråsparvarna. De höll efter en massa skadeinsekter och när de försvann fick man använda gifter i stället vilket dödade bina.

Efter filmen kommenterade Ingemar Fries från SLU, Sveriges främsta expert inom biforskning filmen och biodlingens framtid. Han tycker att det är glädjande att antalet biodlare ökar och att många unga är intresserade. Han tror att det är flera orsaker bakom att bisamhällen dör ut och han forskar nu på hur neonikotinoider påverkar bina. Varroakvalstret är ett bekymmer men han rekommenderar ekologisk bekämpning även om det är mer tidskrävande för att undvika resistens.

Internationellt är ca 100 grödor helt eller delvis beroende av pollinering av honungsbin. I Sverige är det färre men värdet av honungsbinas pollineringstjänster i Sverige är mellan 260 och 466 miljoner kronor.