Naturskyddsförening deltar i ”Kajer mot det gröna”

Ett område väster Mälar/Råstensvägen

Område väster korsningen Mälar/ Råstensvägen för inledande studier.

Järfälla Kommun planerar för hållbara gränssnitt mellan stad och land och har fått projektpengar från Delegationen för hållbara städer för studier kring hållbar stadsutveckling. Ansökan avsåg att belysa hur få till bättre stadsbyggande när vi å ena sidan behöver bygga mer och, å andra sidan, behöver värna de gröna kvalitéerna.

I projektbeskrivningen anges:

Projektet ”Kajer mot det gröna” syftar till att utforska hållbara stadsstrukturer i mötet mellan stad och närnatur. Projektet är formulerat för att möta några av de mest angelägna hållbarhetsutmaningar som är knutna till den globala urbaniseringen, med fokus på en mer effektiv markanvändning och minskade transportbehov.

Projektet kommer bestå av en förstudie med fördjupad medborgardialog och även innehålla fältstudier, inventeringar, workshops med mera. Arbetet ska också leda till en handbok och projektet ska slutredovisas under våren 2014.

Syftet med handboken är man skall undvika de konflikter som uppstår vid exploatering av gröna områden med hjälp av bl. a medborgardialoger, utan att planarbetet fördröjs genom överklaganden och protester. Dessa kostar pengar och försenar exploatering enligt det underlag som lämnats till Delegationen för hållbara städer.

Naturskyddsföreningen har deltagit i fältstudier och workshops.

Beskrivning av planerad byggnation längs reservatsgränsen från Kallhäll till Viksjö golfbana

Vi har varit positiva till medborgardialogen men kritiska till de områden som man planerar att exploatera.

Synpunkter På projektet Kajer mot det Gröna

Den 21 okt. är vi inbjudna att delta i en busstur för att studera några exempel på hållbara gränssnitt mellan stad och land, såsom Silverdal, Järlasjö,Alby Design dialog och hållbara Hökarängen.

One thought on “Naturskyddsförening deltar i ”Kajer mot det gröna”

1. Bussturen är flyttad till i början på nästa år. Stadsarkitekt Anders C. Eriksson har åkt till Australien för att berätta om projektet och inhämta nya kunskaper.

Handboken skall användas i detaljplanearbetet i Järfälla så jag tror att det är viktigt att vi försöker påverka dess innehåll.